Skip to main content
Μονή Μουχουστίου Πλάκας

Βρίσκεται καταμεσίς δασώδους βουνοπλαγιάς σε μικρή απόσταση απ' τον επαρχιακό δρόμο που οδηγεί στα Άγναντα. Στα ριζά του λόφου ανασαίνει ο Άραχθος καθώς ξεπορτίζει από ένα στενό πανώριο φαράγγι, για να συναντήσει λίγο πιο κάτω το πελώριο μονότοξο γιοφύρι της Πλάκας και να δέσουν αρμονικά το μνημείο της φύσης με το μνημείο της τέχνης. Ειλικρινά δεν έχω ιδεί πιό όμορφα μέρη απ' τις φωλιές των μοναστηριών μας, μέτρο και δείκτης της καλαισθησίας των προγόνων μας.

Το μοναστήρι γεωγραφικά ανήκει και στα Γιάννενα και στην Άρτα καθώς βρίσκεται ακριβώς στο όριο των 2 νομών, εκκλησιαστικά, όμως υπάγεται στην Άρτα. Ήταν ενεργό και ακμαίο ως τις αρχές του αιώνα μας, αλλά σύμφωνα με τις μαρτυρίες ντόπιων τα ταπιά με την περιουσία του τα έκαψε κάποιος τιμαριούχος, για ευνόητους λόγους, καίγοντας μαζί και την ιστορία του μοναστηριού. Στο γύρω χώρο γινόταν τα παλιά χρόνια "μουχούστι", δηλαδή ζωοπανήγυρη, γεγονός που μας εξηγεί και την προσωνυμία του. Ο ναός τιμάται στη Γέννηση της Θεοτόκου.

Δε μας είναι γνωστή η ακριβής χρονολογία ίδρυσης του μνημείου, η τεχνική όμως της κατασκευής του μας οδηγεί στο δεύτερο μισό του 17ου αιώνα, οπότε παρατηρείται μια τόνωση της ναοδομίας σε απόμακρα απ' τα διοικητικά κέντρα των Τούρκων μέρη, για τη θρησκευτική αφύπνιση του λαού. Όλοι, ή σχεδόν όλοι, οι ναοί που κτίστηκαν τότε σ' αυτή την περιοχή, έχουν περίπου την ίδια αρχιτεκτονική. Ο ναός είναι μονόκλιτη σταυρεπίστεγη πλακοσκέπαστη θολωτή βασιλική με τρούλλο και χορούς κυκλικούς στις μακρές πλευρές του. Η τοιχοδομή του είναι απλή με μόνη διακόσμηση μια διπλή οδοντωτή ταινία που περιρρέει τον τρούλλο και δίνει στο κτίσμα ξεχωριστή χάρη. Το ενσωματωμένο καμπαναριό και ο νάρθηκας είναι μεταγενέστερες προσθήκες ενώ είναι εμφανείς οι επιδιορθώσεις που έγιναν στο πάνω μέρος του τρούλλου και στα αετώματα της κεραίας του σταυρού.

Εσωτερικά τόσο ο κυρίως ναός όσο και ο ξεχωριστός νάρθηκας είναι κατάγραφοι από τοιχογραφίες εξαιρετικής τέχνης και πολύ καλά διατηρημένες. Οι συνθέσεις παρουσιάζουν τη συνηθισμένη στα χρόνια της τουρκοκρατίας διάταξη σε ζώνες, είναι δε έργα του 1694 όπως μαρτυρεί σχετική επιγραφή, στοιχείο που βοηθάει και στη χρονολόγηση του όλου μνημείου. Το τέμπλο και οι φορητές εικόνες είναι πολύ νεότερα και δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον.

Αξίζει να βρεθεί κανείς εκεί στις 8 του Σεπτέμβρη στη γιορτή της Παναγίας, να χορέψει στο μεγάλο αλώνι και να ακούσει απ' τους πανηγυριώτες για ιστορίες και θάματα απ' τη ζωή και τις παραδόσεις του μοναστηριού τους.